torsdag 1 januari 2009

2009, and now what?

Är inget fan av nyårslöften, men tänkte ändå avge ett.
Läsa mer böcker.

Framför allt börja med att läsa ut alla böcker jag har börjat läsa. Dessa ligger utspridda lite varstans.

Jag läste ut The Road innan nyår. Tog en stund då jag lyckades tappa bort boken och fick köpa om den. Vacker berättelse, trots (eller kanske pga) känslan av vanmakt och hopplöshet som genomsyrar boken från början till slut. Sällan har jag känt en sådan ambivalens för att ta mig till slutet. Jag slets mellan att få reda på hur den slutar och att få lämna bokens invånare åt sitt öde och låtsas att allt nog blev bra. Men en sådan bra bok måste läsas klart. Även om läsaren redan från kapitel ett anar att det kommer göra ont i både själ och hjärta innan bokens sista sida nås.

När jag inte hittade The Road och skulle ut och resa fick det bli The Children of Men som packades ner istället. Ingen munter historia den heller. Här har jag dock sett filmatiseringen så slutet kommer inte komma som någon jätteöverraskning. Eller så är det precis så det blir. Jag köpte boken efter att ha sett filmen, då jag kände att det fattades något. Min tanke var att boken skulle fylla i de tomma rutorna. Boken och filmen skilljer sig åt på en del punkter så vem vet, kanske har slutet filmanpassats det med. Clive Owen passar väldigt bra i huvudrollen. Han har varit lite av en favorit sedan jag såg Chancer för ca: 100 årsedan. Kanske därför jag även kan se honom som fadern i The Road. Vilket jag inte är ensam om visade det sig. Eller var det K som tyckte det och nu tycker jag det med. Jag minns inte, men Clive skulle ha funkat. Sen skulle jag velat ha Natalie Portman som modern. Det är nog efter att ha sett henne i V for vendetta.

Så min första bok 2009 blir The Children of Men. Även om den påbörjades förra året så får den räknas. Min förhoppning är att jag skall klara av att "bara" sitta och läsa och att denna bok skall bli utläst iaf innan påsk. Nä, lite fortare skall det nog gå. Om jag bara klarar av att läsa.
/Liten arg tant

Inga kommentarer: