fredag 19 september 2008

Liten arg tant om tv-serier

Nu är det nästan helt och hållet höst. Det är tiden mittemellan två årstider och även så med tv-utbudet. De trevliga serier som gått över sommaren är slut och de bra som skall gå i höst har inte riktigt kommit igång. Några har dock börjat sändas.

House var ett kärt återseende, speciellt som den med många andra amerikanska serier fick en väldigt kort säsong pga manusförfattar strejken. Terminator serien, om Sarah Connor och son, är även den tillbaka. Summer som spelar River i Firefly gör en strålande robot. Efter att ha sett första säsongs avsnitten från båda dessa serier, undrar jag om det är avsnitt som skulle ha visats i förra säsongen om den fått forsätta, eller som de började från början? Hugh var iaf bra som vanligt och jag hoppas det blir en bra säsong.

Då jag är en beroende-människa har jag så klart även ett tv-serie beroende. Jag följer inte alltid så väldigt många serier, men de jag följer gör jag så med själ och hjärta. Jag lider med personerna, gläds med dem. Och detta kan leda till att jag ibland känner mig lurad. Ta ett kärlekspar i en serie, man får följa dem hela vägen från den försiktiga börja, stormig förälskelse, problem osv. Men det blir dem till slut och jag suckar lugnande ut tillsammans med paret då de går hand i hand mot solnedgången. MEN, då kommer nåt ljushuvud någonstans på att det behövs en plot twist och bryter upp paret. ?!? Här har jag suttit vecka in och vecka ut och kämpat tillsammans med dem och så gör de slut???. Och ofta på ett tillsynes lättvindigt sätt över bagateller. Nä, så får det inte gå till.
Jag är fullt medveten om att det som sker på tv-skärmen inte är på riktigt. Ibland kan det verka som jag inte gör det, men så är det. Men när den verkliga världen påverkar mina tv-serier, då blir jag sur. Nu menar jag inte som med strejken, utan när t.ex en skådespelares verkliga liv messar med min serie. Ally hittar äntligen kärleken, vad händer? Robert Downey Jr åker in, Ally förlorar kärleken. En skådepelare säger något elakt och fördomsfullt till en annan skådespelare och får sparken, Christina blir lämnad vid altaret. Skulle Burk verkligen ha gjort så? Hm.
Nu när snart alla mina serier satt igång på allvar hoppas jag att alla håller sig i skinnet och är snälla mot varandra.
/Liten arg tant

Inga kommentarer: